Als men andermans teksten copy-paste met bronvermelding, dan vindt Google dit OK, … toch?  

Of dit nu wel of niet mag: het kopiëren van andermans of dezelfde teksten is heel begrijpelijk. Steeds nieuwe teksten bedenken kost tijd en niet iedereen bezit de gave om goede teksten te schrijven. En daarbij, een goede tekst is gewoon een goede tekst. Niets meer aan doen dus en ook al is die van een ander: copy-paste. Gevraagd of ongevraagd.  Velen voegen bij de gekopieerde tekst een keurige bronverwijzing, bij voorkeur met een hyperlink naar het originele bericht. Hiermee wordt de originele website de juiste eer aangedaan. Vindt men dan. Maar wat vindt Google van al dat gekopieer? Is zo’n bronvermelding afdoende om geen strafpunten van Google te krijgen?
 

Duplicate content

Je kunt je afvragen of met name ongevraagd de teksten van een ander kopiëren moreel juist is. Graag houden wij het even in deze blog bij wat Google ervan vindt.  
Duplicate content wordt sinds januari 2022 niet meer, zoals voorheen, daadwerkelijk bestraft door Google met een lagere ranking. Wel wil Google iedere bezoeker het antwoord geven, dat het best aansluit op de zoekvraag. Google is er niet bij geholpen dat die antwoorden op diverse sites exact hetzelfde is. Google kiest deze daarom liever niet. In feite beconcurreert duplicate content zo zichzelf, ook binnen dezelfde website.  
Unieke teksten worden in het organische verkeer sneller gevonden en aldus geïndexeerd. Unieke teksten doen daarmee gekopieerde teksten ‘achterstellen’ in de getoonde zoekresultaten. 

Zoeken naar duplicate content

Er zijn diverse online tools beschikbaar om binnen je eigen website maar ook op externe websites te zoeken naar dezelfde, dus gekopieerde teksten, ook als ze onderling een lichte afwijking vertonen. Het programma Siteliner is zo’n tool. Eenmaal een duplicate content op de eigen website gevonden, dan kan een technische oplossing als een ‘301-redirect aanduiding’ Google informeren om de URL met de originele tekst door haar crawling robots te laten bezoeken. 
Als jouw tekst op een andermans website gevonden wordt, wat valt er dan te doen? Welk effect heeft dat op jouw eigen Google resultaten, waarvoor je toch ook die tekst met bloed, zweet en tranen geschreven hebt?
 

TIP: gebruik de canonical tag of canonical url 

Onze SEO-specialisten kunnen dus merken dat er exact gekopieerde teksten op een andere website zijn geplaatst, zoals laatst. Onze klant zag zo zijn originele tekst in haar geheel ook op de website van de branchevereniging staan. Overigens: in dit geval met de beste bedoelingen. De vereniging vond de inhoud blijkbaar de juiste autoriteit hebben en vermeldde keurig de bron met een link. Toch ontstaat voor Google zo een kwestie van duplicate content. Google zal beide pagina’s achterstellen en gaat liever op zoek naar een originele tekst op de zoekvraag. 
Duplicate content veroorzaakt zo een situatie van 2 honden die om een been vechten, waarbij de originele maker de meest gedupeerd is, gezien de oorspronkelijke moeite, en waarbij een 3e ermee vandoor gaat. 

In ons geval geven we deze vereniging namens onze klant de volgende tip.  
Wanneer door copy-paste min of meer dezelfde tektspagina’s ontstaan, vul dan op de CMS pagina met de duplicate content de canonical tag (of url) in. Dit is de ‘bron-url’ met de originele tekst. Je helpt zo Google met de juiste indexering en dat is wel zo netjes richting de originele auteur.  
Deze canonical tag informeert Google wat de primaire of originele URL van deze gekopieerde tekstpagina is. Google gebruikt deze aanwijzing om de vervolgens de bronpagina met de juiste waarde te indexeren in plaats van om alle gedupliceerde pagina’s over te slaan. 
Het conflict is zo keurig opgelost. 

Hoe voeg je een canonical tag toe?

Goede CMS systemen bieden op elke tekstpagina een kant en klaar invulveld voor deze canonical tag-verwijzing. Het invullen van de url van de originele bronverwijzing volstaat dan.  
In ons CMS is dat in de SEO-sectie dit veld: 

Canonical tag CMS

En in een Wordpress website:

Canonical tag Wordpress

Of bij Yoast:
Canonical tag Wordpress Yoast


----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB en wil je meer weten over duplicated content of gewoon meer over weten over online marketing in het algemeen of hoe wij tekstschrijven en websites maken ? Dan zijn wij het juiste online marketingbureau. Wij begrijpen ondernemers en gaan graag het gesprek aan. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd naar onze cases?

Onze cases bewijzen wat we zeggen. Klik hier