Wordt het ChatGPT of toch Google’s chatbot Bard?
Leestijd: 3 minuten
Hoe ziet de toekomst van Google eruit met de nieuwste AI-ontwikkelingen? Chatbot ChatGPT van het bedrijf OpenAI heeft wel alles in zich om dé nieuwe speler te worden online. En zelfs om Google van de troon te stoten. Maar Google wil ook AI-functies toevoegen aan zijn zoekmachine en komt met een tegenreactie: Bard. Het is een steekspel waarmee miljarden gemoeid zijn. Had ChatGPT het voordeel nog te kunnen experimenteren en heeft ze inmiddels tientallen miljoenen gebruikers geworven, die accepteren dat ChatGTP nog wat tijd nodig heeft om uit de kinderschoenen te groeien, vanaf nu, met de aankondiging van Bard, telt voor beiden de hoofdregel: het moet in 1x goed zijn. Beide modellen zijn daarbij sterk afhankelijk van eenzelfde factor: een massale feedback van hun gebruikers, om hun chatrobots razendsnel beter, lees: betrouwbaarder te laten worden.
Is de aankondiging van Google’s Bard te gehaast? En wat als Microsoft als groot-investeerder in OpenAI, en dus in ChatGPT, onderdelen daarvan gaat integreren in Office? Al met al lijkt het een AI-speedrace te worden om de gunst van de massa.
Hoe zit dat nu met ChatGPT ten opzichte van het huidige Google?
Als gezegd, ChatGPT heeft nog vele beperkingen (nog). Maar ze zijn er zelf zeer open in: het is nog maar een bèta-versie en dus is er alle reden om aan te nemen dat in de definitieve versie veel van de huidige beperkingen opgelost zijn. Kwestie van tijd.
Laten we echter ook eens de tekortkomingen van Google benoemen: want dat zijn er veel.
Is de aankondiging van Google’s Bard te gehaast? En wat als Microsoft als groot-investeerder in OpenAI, en dus in ChatGPT, onderdelen daarvan gaat integreren in Office? Al met al lijkt het een AI-speedrace te worden om de gunst van de massa.
Hoe zit dat nu met ChatGPT ten opzichte van het huidige Google?
Als gezegd, ChatGPT heeft nog vele beperkingen (nog). Maar ze zijn er zelf zeer open in: het is nog maar een bèta-versie en dus is er alle reden om aan te nemen dat in de definitieve versie veel van de huidige beperkingen opgelost zijn. Kwestie van tijd.
Laten we echter ook eens de tekortkomingen van Google benoemen: want dat zijn er veel.
Daarom in dit artikel, met dank ook aan een artikel in Frankwatching:
8 redenen waarom ChatGPT Google wél gaat vervangen.
8 redenen waarom ChatGPT Google wél gaat vervangen.
1. ChatGPT heeft dezelfde resources als Google, maar doet daar ook daadwerkelijk wat mee
Bijna alle informatie die op internet staat is openbaar. Zowel Google als ChatGPT kunnen deze informatie lezen en er wat mee doen. Google laat als zoekmachine zien waar je het antwoord op je vraag of zoekopdracht zou kunnen vinden tussen miljoenen resultaten. Vervolgens moet je zelf allerlei zoekresultaten open klikken om het antwoord te vinden op je vraag. Maar ChatGPT haalt die tussenstap er voor jou uit en toont je direct het goede antwoord. En met ‘goed’ bedoelen we dan: het antwoord waarover de meeste overeenstemming bestaat online. Je hoeft dus zelf niet meer te lezen en te interpreteren: dat doet ChatGPT voor je. Of dat ethisch juist is, is een andere vraag.2. Google heeft moeite met je vraag te interpreteren. ChatGPT begrijpt je wél.
Niets is zo ingewikkeld als de juiste vraag of zoekopdracht intypen in Google. Hoewel mensen hier steeds bedrevener in worden, is dat feitelijk om de tekortkoming van Google te compenseren. Wat als een zoekmachine uit jouw gebrekkige zin de juiste vraag weet te destilleren? ChatGPT gebruikt niet alleen kunstmatige intelligentie om een antwoord samen te stellen, maar ook kunstmatige intelligentie om jouw vraag te interpreteren. Dat is nog eens 2.0.3. ChatGPT zet Google als ‘antwoordmachine’ schaak-mat
Google probeert al langer van een zoekmachine een ‘antwoordmachine’ te worden (Google CORE). In dit streven wordt Google nu in één keer voorbijgestreefd door ChatGPT. Erop en erover. Wil je het verschil weten tussen wat moeilijker is: het leren spelen van piano of van gitaar? Dan geeft ChatGPT een antwoord dat elk kind begrijpen kan.4. In ChatGPT kan je doorvragen
Als je in Google een zoekopdracht typt die niet tot het gewenste resultaat leidt, moet je een geheel andere zoekopdracht verzinnen om een beter resultaat te krijgen. Bij ChatGPT hoef je dat niet te doen. Je kunt simpelweg zeggen: “kun je dat verduidelijken?” of “sprankelender”, “langer” of “korter”. Met andere onderwerpen: ChatGPT heeft de potentie om matige antwoorden beter en meer to the point te maken. Kom daar maar eens aan in Google…5. ChatGPT is gemakkelijker
Vergeleken bij Google voelt ChatGPT gewoon logischer, menselijker en makkelijker. Google streeft er al jaren naar om zoekresultaten te beoordelen en te sorteren ‘als mens’, maar lijkt nog steeds vooral op een machine. ChatGPT lijkt veel minder op een machine. Als we ook maar iets uit het verleden geleerd hebben, is het dat we enorm gevoelig zijn voor gemak. We zijn gewoon enorm lui. Technologische ontwikkelingen die het gemak dienden zijn altijd de winnaars gebleken. Of het nou de stoomtrein of de waterkoker is. Waarom nu dan niet?6. ChatGPT biedt service met een glimlach
Heel lang was Google de enige supermarkt in het dorp. Alles wat je zocht was er te vinden. Maar nu is er een nieuwe supermarkt bijgekomen die op z’n minst gelijkwaardig is, maar het personeel is er beleefder, aardiger, bescheidener en ethischer. Voor wie zou je kiezen? De antwoorden van ChatGPT staan vol met (technisch onnodige) vriendelijke en beleefde formuleringen. De chat kent zijn beperkingen “Ik ben slechts een taalmodel” en benoemt die ook. De tool mengt zich niet in ethische discussies, en geeft geen resultaten die beledigend zijn voor wie dan ook.Als we iets weten uit de neuropsychologie is het dat wij als mensen enorm gevoelig zijn voor een vriendelijkheid en vleierij. Zelfs al weten we dat het van een machine komt. Ook hier wint ChatGPT het dus van Google.
7. Mensen zijn de commerciële resultaten van Google zat
Een tijdje geleden zocht ik een nieuwe parketvloer in Gouda. Na eerst vier matig relevante advertenties, kwam ik bij de organische zoekresultaten uit. Tussen de eerste 20 zoekresultaten stonden 19 seo-pagina’s die geschreven waren op ‘parketvloer Gouda’ en slechts één zoekresultaat van een parketwinkel in Gouda.We weten het al langer: Google is makkelijk te foppen, dat is waar SEO feitelijk om draait. Maar gebruikers hebben daar niet altijd baat bij. ChatGPT is (nog) niet commercieel en gebruikers zullen de antwoorden dus direct als betrouwbaarder beoordelen. Bij Google weet je nooit helemaal zeker of je het juiste antwoord krijgt, of een commercieel resultaat.
8. ChatGPT is nu al too big to fail
De cijfers van ChatGPT spreken boekdelen. Nu al miljoenen gebruikers. Er bestaat zoiets als too big too fail. Dat gold tijdens de crisis van 2008 voor grote banken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor YouTube (dat nooit een commercieel succes was voor Google, maar eenvoudigweg niet meer ‘uit’ kan). En het geldt nu voor ChatGPT. Als ChatGPT ons helpt dingen beter te doen. De chat vult blijkbaar een gat waarvan we ons niet beseften dat het bestond.
Of we het nu willen of niet: ChatGPT is here to stay. En vinden we dat ‘eng’? We zijn als mens namelijk geen grote fan van artificial intelligence zolang we blijven geloven in de authenticiteit van het individu. Hoe gaan we AI dan wel omarmen? Want deze ontwikkeling is niet meer te stoppen. Na de eerste hype zal er wel weer een dip komen, maar ChatGPT gaat niet meer weg. In plaats van dat te ontkennen kunnen we als marketeers beter anticiperen en kijken wat we eruit kunnen halen.
Welke nieuwe kansen zie jij als ondernemer?
Bron gedeelte Frankwatching: Leendert Bos van De Indruk Marketing & Communicatie
Of we het nu willen of niet: ChatGPT is here to stay. En vinden we dat ‘eng’? We zijn als mens namelijk geen grote fan van artificial intelligence zolang we blijven geloven in de authenticiteit van het individu. Hoe gaan we AI dan wel omarmen? Want deze ontwikkeling is niet meer te stoppen. Na de eerste hype zal er wel weer een dip komen, maar ChatGPT gaat niet meer weg. In plaats van dat te ontkennen kunnen we als marketeers beter anticiperen en kijken wat we eruit kunnen halen.
Welke nieuwe kansen zie jij als ondernemer?
Bron gedeelte Frankwatching: Leendert Bos van De Indruk Marketing & Communicatie