Iedereen die een website bezoekt krijgt er mee te maken: de cookieverklaring. Als eerste popt ze up. Ze blokkeert een verder bezoek en stelt de vraag of je akkoord gaat met de verklaring. Gewoon op OK drukken en doorgaan, zou je zeggen. Maar er zit meer achter zo’n verklaring. Als het goed is, wordt dat keurig via de pop-up uitgelegd. Ga je echt daarmee akkoord?
In de praktijk geloven de meeste bezoekers die cookieverklaring allemaal wel. Ze klikken dus veelal meteen op OK om snel door te kunnen gaan met het bezoek aan de betreffende website of webshop. Men gaat die automatische cookie pop-up zelfs bijna als een irritant obstakeltje beschouwen. En dat automatisch doorklikken of dat als hinderlijk ervaren is zeker niet de oorspronkelijke bedoeling ervan. Want die akkoordverklaring is juist bedoeld om jou als bezoeker te beschermen, om jouw online privacy te bewaken en om juist allerlei nog hinderlijker promotionele vervolgacties naar jou te voorkomen.
In de praktijk geloven de meeste bezoekers die cookieverklaring allemaal wel. Ze klikken dus veelal meteen op OK om snel door te kunnen gaan met het bezoek aan de betreffende website of webshop. Men gaat die automatische cookie pop-up zelfs bijna als een irritant obstakeltje beschouwen. En dat automatisch doorklikken of dat als hinderlijk ervaren is zeker niet de oorspronkelijke bedoeling ervan. Want die akkoordverklaring is juist bedoeld om jou als bezoeker te beschermen, om jouw online privacy te bewaken en om juist allerlei nog hinderlijker promotionele vervolgacties naar jou te voorkomen.
Wat is een cookie?
Bezoek je een website? Dan plaatst die website automatisch cookies in jouw computer, tablet of mobiele telefoon. Een cookie is een klein tekstbestand met browserinformatie erin. Er zijn diverse soorten cookies. Analytische cookies “onthouden” welke pagina's je hebt bekeken. Dat kan handig zijn om later diezelfde pagina’s weer snel te vinden. Andere heten functionele cookies en onthouden bijvoorbeeld wat je in je winkelmandje hebt staan, zodat je door kunt gaan met winkelen. Deze cookies zijn in principe amper van invloed op je privacy, maar staan wel op jouw apparatuur.Het gaat echter een stuk verder met zogenoemde volgcookies. Die volgen je over verschillende websites en slaan de informatie over jouw interesses op. Adverteerders gebruiken die informatie maar al te graag. Je bezoekt bijvoorbeeld artikelen op website A en krijgt dan daarover op een compleet ander platform bijvoorbeeld Facebook -vaak tot je eigen verbazing- advertenties te zien.
Een beheerder van de website kan al die cookiegegevens ook goed gebruiken om zijn website steeds beter op jouw bezoekgedrag af te stemmen, door bijvoorbeeld deze gegevens te gebruiken in programma’s als Google Analytics, Google Tag Manager en Hotjar. Of je dat wel of niet wilde werd vroeger niet gevraagd. Tot de komst van de cookieverklaring.
Hoe dan ook, bij elk bezoek aan een website staat jouw online privacy op het spel. En bij elk bezoek zou je jezelf in theorie moeten afvragen, in hoeverre je wilt dat jouw online gegevens door wie dan ook gebruikt mogen worden. Bij elk bezoek steeds diezelfde gewetensvraag, om zelf je eigen privacy te beschermen. Daar herinnert een cookieverklaring je aan. Bijna tot vervelens toe, zou je kunnen zeggen.
Een goede cookieverklaring licht alles toe
Elke websitebeheerder moet nu volgens de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) volledig transparant zijn over het gebruik van cookies en moet, als hij/zij de cookies gebruikt, dit in een duidelijke verklaring (tekstgedeelte) als zijn/haar cookiebeleid op zijn/haar website vermelden.
In die tekst moet minimaal staan:
• Welke cookies je gebruikt
• Wat de functie is van deze cookies
• Hoe deze cookies precies geplaatst worden
• Hoe bezoekers cookies kunnen weigeren of blokkeren
• Het bewaartermijn van de geplaatste cookies
En dat alles moet de webbeheerder laten zien voordat de bezoeker doorgaat naar zijn website; alleen een soort van cookie-alert is niet voldoende. De webbeheerder zelf is verantwoordelijk voor het toepassen van deze strakke cookie-procedure en is strafbaar als deze niet aan de actuele AGV-wetgeving voldoet. Veel webbeheerders die gebruik maken van gratis website-templates verkijken zich op deze verantwoordelijkheid. En ook menig webbouwer stapt dikwijls over dit ietwat juridische ongemakkelijke, complexe instellingen heen en laat het goed toepassen ervan graag over aan de webbeheerder, hun klant.
Cookies kun je verwijderen
Onze tip is: verwijder regelmatig al je cookies. Dat doe via je internetbrowser. Klik op de drie puntjes en ga bij je je Browsegeschiedenis (soms heet dat ook Privacy) naar Browsergegevens verwijderen/wissen en kies voor Cookies verwijderen.Voorkom een boete. Vraag je webbeheerder om advies.
Beheer je een website? Denk niet te gemakkelijk over cookies. Laat je goed adviseren over jouw cookiebeleid. Schakel een vakkundig online marketing bureau in of kies bij complexere zaken zelfs voor een juridisch advies. ----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB en wil je meer weten over cookies, over het maken van doeltreffende websites en webshops of over online marketing in het algemeen? Dan zijn wij het juiste online marketingbureau. Wij begrijpen ondernemers en gaan graag het gesprek aan. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op: www.i-tee.nl
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB en wil je meer weten over cookies, over het maken van doeltreffende websites en webshops of over online marketing in het algemeen? Dan zijn wij het juiste online marketingbureau. Wij begrijpen ondernemers en gaan graag het gesprek aan. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op: www.i-tee.nl