Een van de mogelijkheden om op Google te adverteren is het plaatsen van tekstadvertenties. Deze tekstadvertenties worden door Google boven en onder de zoekresultaten geplaatst, zie als voorbeeld:
[Advertentie] · https://www.motiongietvloeren.nl/
Motiongietvloeren.nl - Gietvloeren voor elke vloer
Een gietvloer is de ideale oplossing voor elke ruimte in een woning of bedrijf. Duurzaam, comfortabel, naadloos. hygiënisch en modern. Vraag een offerte aan of kom langs in onze showroom in Amsterdam!
Kuiperbergweg 12A, Amsterdam - Vandaag geopend · 08:30–17:00
Het samenstellen van de goede zoekwoorden legt de juiste basis voor een succesvol resultaat van een tekstadvertentie, die de juiste, meest relevante oplossing moet aanbieden op de zoekvraag.
[Advertentie] · https://www.motiongietvloeren.nl/
Motiongietvloeren.nl - Gietvloeren voor elke vloer
Een gietvloer is de ideale oplossing voor elke ruimte in een woning of bedrijf. Duurzaam, comfortabel, naadloos. hygiënisch en modern. Vraag een offerte aan of kom langs in onze showroom in Amsterdam!
Kuiperbergweg 12A, Amsterdam - Vandaag geopend · 08:30–17:00
Zoekwoordenanalyse
Om zichtbaar te zijn bij de juiste zoekopdracht, maken we eerst een grondige analyse welke zoekwoorden voor jouw product of dienst het meest relevant zijn. Daarnaast bepalen we met elkaar een maximaal budget voor wat de advertentiecampagne mag kosten en stellen wij daarbij een concreet resultaatdoel. Hoe dit precies werkt, lees je in onze blog Adverteren op Google met SEA.Het samenstellen van de goede zoekwoorden legt de juiste basis voor een succesvol resultaat van een tekstadvertentie, die de juiste, meest relevante oplossing moet aanbieden op de zoekvraag.
De opzet van een tekstadvertentie
We zien in de bovenstaande advertentie een standaard driedeling: een url, een kop en een beschrijving.1. De term ‘advertentie’ en de url, waarnaar de advertentie doorverwijst.
De url moet zoveel mogelijk uitstralen dat men op een veilige, verantwoorde en met name ook relevante pagina landt. Daarin zit een belangrijk component van gevoel in, waarbij de 1e indruk zeer belangrijk is: ziet de url-naam er relevant genoeg uit voor een antwoord op mijn zoekvraag?
Stel die url dus heel bewust op. Gebruik geen vreemd ogende extenties en geen vreemde of te algemene omschrijvingen.
2. De kopregel
Deze bevat minstens één woord dat mensen bij het zoekwoord verwacht. Om daarbij geen vergissingen te veroorzaken, is dat meestal het zoekwoord zelf. Je kunt een 2e of 3e kop aanmaken. De kracht ligt in de beperking want men kijkt al snel door naar het volgende blok.
3. De beschrijving
Bij de beschrijving geldt de kunst van het overtuigen van bezoekers binnen een door Google gesteld limiet van 90 tekens.
Google heeft uitgebreidere tekstadvertenties toegestaan, maar dat is binnenkort (juni 2022) niet meer mogelijk. De huidige, uitgebreide versies van de Google Advertenties blijven weergegeven worden, maar kunnen ook gemuteerd of verwijderd worden. Google adviseert iedereen dringend om over te stappen op responsieve zoekadvertenties.
In deze beschrijving informeer je de bezoeker over jouw bedrijf, product of dienst. Ze bevat de meest bijzondere eigenschappen van het product of de dienst en laat zien waarin ze (zoveel mogelijk) uniek is, de USP. Tenslotte bevat de tekst een zogeheten call-to-action die de bezoeker zo pakkend mogelijk uitnodigt om door te klikken naar een bepaald voordeel. In ons voorbeeld is dat om een offerte aan te vragen of een bezoek te brengen aan de showroom in Amsterdam.
In dit soort teksten zit een zo groot mogelijke verleidingskracht. Hier zit het succes van de advertentie. Hier wordt de gunfactor bepaald naar een doorklik.
Blijven bijstellen en testen
Google geeft aan dat 15% van de zoekopdrachten compleet nieuwe woordcombinaties zijn, die nog niet eerder werden ingetypt. Het is dus zaak om hierop ook tijdens de campagne met relevante teksten te blijven reageren. Behalve nieuwe zoekvragen te ontdekken, zijn ook de bestaande aan veranderingen onderhevig. Sommige omschrijvingen bij de ene bezoeker beter dan bij een andere. Garanties op een succesvolle tekst zijn er daarom niet. Soms is het simpelweg een kwestie van uitproberen welke tekst het beste werkt en de resultaten ervan goed monitoren. Wij meten nauwkeurig welke tekstadvertenties de meeste doorklikken opleveren en stellen de lopende campagnes daarop bij, zodat je het maximale resultaat uit een Google campagne haalt.----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB? En heb je interesse in een goede, succesvolle website of webshop, gemaakt door een internetbureau dat ondernemers echt begrijpt? We bespreken het graag met je. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.
Benieuwd naar onze cases?