Online afsprakenkalender of reserveringssysteem

Veel bedrijven willen graag een persoonlijke afspraak maken met potentiële klanten of willen dat nieuwe of bestaande klanten gemakkelijk bij hen een reservering maken voor een bezoek. Dit geldt zeker voor bedrijven die een product of dienst verkopen waarbij een (uitgebreide) persoonlijke toelichting of advies hoort. Bij dit soort bedrijven sluit men een deal liever persoonlijk dan online. Voor autodealers, assurantietussenpersonen, meubelzaken of vloerenverkopers is daarom een gevulde kalender/agenda met persoonlijke afspraken een onmisbare tool voor hun saleskansen.

Natuurlijk kan een afspraak voor een bezoek niet alleen per telefoon of formulier gemaakt worden, maar ook direct online, op een moment dat de klant het zelf wil. Dat kan heel klantvriendelijk, 24/7 en eenvoudig, zonder tussenkomst van een receptionist(e). 
Het toevoegen aan je website van een dergelijk online afsprakensysteem verhoogt de kans dat de conversielijn tijdens een webbezoek niet vroegtijdig afbreekt. Potentiële klanten kunnen online letterlijk dag en nacht een afspraak met je maken voor een tijdstip dat hen het beste uitkomt. Ze hoeven een afspraak maken niet uit te stellen (met de kans om het te vergeten).

‚ÄčAfsprakenkalender en de sales funnel

Een online reserveringssysteem is een belangrijke informatiebron voor jouw salesfunnel. Klanten kunnen niet alleen zelf bepalen wanneer (en waar) ze op bezoek willen komen, maar ook met wie ze een gesprek willen hebben en waarover. Door jouw webpagina’s goed in te richten kun je het daadwerkelijk maken van een afspraak op het juiste moment stimuleren én de aanleiding ertoe monitoren en analyseren. Je krijgt zo een prima beeld welke onderwerpen op welke pagina’s het beste triggeren om een afspraak concreet in de agenda te krijgen. Dus ook om te zien welke onderwerpen jouw potentiële bezoekers het meeste aanspreekt. Op welke momenten in hun customer journey ze die afspraak maken. Welke bezoektijden het meest populair zijn. Dit is allemaal informatie om je salesfunnel te optimaliseren. 
Je salesteam efficiënt inplannen

Heb je het aan de voorkant van je website je klanten gemakkelijk gemaakt om online een afspraak te maken, dan doe je dat vervolgens aan de achterkant voor je salescollega’s. De afspraken verschijnen vanzelf in de centrale agenda inclusief het onderwerp en de contactgegevens. De betreffende medewerker wordt automatisch geïnformeerd. Klanten ontvangen een keurige afspraakbevestiging en, indien gewenst, tijdig een  afspraakherinnering. Je stelt zelf de favoriete gesprekstijden van je collega’s in of blokt de data wanneer ze op vakantie zijn. Zo ontstaat een efficiënte vorm van agenda-beheer, die via de website met sales-afspraken aangevuld kan worden. 

Er bestaan plug ins met standaard online datumprikkers. Door te kiezen voor een afsprakenkalender van een online webspecialist als i-tee media solutions kunnen er ook maatwerkmodules toegevoegd worden aan de afsprakenkalender. Denk daarbij aan opties als eigen ontwerpsjablonen, een IT-integratie met het bestaande CRM (conform AVG-gegevensbescherming), het afzeggen of verplaatsen van afspraken of aan het versturen van surveys of het tijdig informeren over Corona-situaties. Een goede online afsprakenkalender is een perfecte tool om webbezoek om te zetten naar saleskans.
----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB en wil je meer weten over een online afsprakenkalender of reserveringsysteem, over het maken van doeltreffende websites en webshops of over online marketing in het algemeen? Dan zijn wij het juiste online marketingbureau. Wij begrijpen ondernemers en gaan graag het gesprek aan. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op: www.i-tee.nl/contact