Als je een artikel schrijft voor je website, dan let je daarbij ook op het instellen van de juiste metatags, title tags en metadescriptions . Dat verhoogt de vindbaarheid door Google ervan.
Wil je een mooie beschrijving bij een link in een social media bericht, vergeet dan niet ook je Open Graph tags in te stellen. Social media publiek leest namelijk 'anders' dan websitebezoekers. Een goede Open Graph tag vergroot de doorklik-kans.
Wil je een mooie beschrijving bij een link in een social media bericht, vergeet dan niet ook je Open Graph tags in te stellen. Social media publiek leest namelijk 'anders' dan websitebezoekers. Een goede Open Graph tag vergroot de doorklik-kans.
Wat zijn Open Graph tags?
Met Open Graph kun je goed instellen (door tags toe te voegen) hoe op social media een doorverwijzing naar een specifieke website wordt getoond. De social media kanalen Facebook, Twitter, Linkedin, Whatsapp, Slack en Telegram werken volgens hetzelfde protecol, maar kunnen de Open Graph tags op hun eigen wijze interpreteren.De Open Graph tags worden niet meegenomen in de SEO resultaten. Zoekmachines zullen het echter waarderen dat je op deze wijze aan je content wat meer structuur inbouwt.
Wanneer een Open Graph?
Als je bij een social media artikel een link toevoegt aan je tekst, bijvoorbeeld een link naar je eigen website, dan toont ze automatisch als plaatje het eerste de beste beeld en tekst van die website. Daar heb je geen grip op. Wie ooit wel eens een LinkedIn bericht of een Facebook post heeft geschreven herkent deze situatie.Door het invullen van Open Graph tags in je CMS bij diezelfde betreffende pagina kun je wél invloed uitoefenen welke afbeelding en titel er bij een social media-link wordt getoond. Dat kan heel belangrijk zijn. Social media lezers verwachten immers andere teksten en beelden dan websitebezoekers: korter, sneller, to-ther-point, pakkender en superrelevant. Een goede Open Graph tag verhoogt dan ook substantieel de doorklik-kans (CTR).
Hoe het zónder Open Graph kan gaan, bewijst deze case. Jumbo sponsort Max Verstappen en publiceert op social media een Max Verstappen gerelateerde post met een link erbij naar meer informatie hierover op haar Jumbo-website. Ze vergeet daarbij de Open Graph tags in te vullen. Het ongewenste resultaat van haar link bij deze post over Max Verstappen is dit:
de Max-Verstappen-lezers zien als beeld een verwijzing naar de boodschappen-pagina.
Zou jij doorklikken, terwijl je meer Jumbo-nieuws over juist Max Verstappen wilt zien?
Een Open Graph instellen
Bij veel Open CMS systemen moet de Open Graph via complexe HTML-codering ingesteld worden of je moet er de zoveelste externe plug-in voor downloaden, die je zelf vervolgens ook weer regelmatig moet updaten.Binnen ons eigen CMS stel je de Open Graph informatie wél gemakkelijk in, gewoon bij de betreffende webpagina in de daarvoor bestemde velden. Zo simpel is dat. Het CMS doet de rest.
Enkele tips
Wees in de titel zo direct mogelijk. Beschouw het als een soort van krantenkop. Gebruik bij voorkeur niet je bedrijfsnaam of merknaam; de lezer heeft je naam al in de social media post voorbij zien komen.
Beperk je bij de Description tot pakweg 60 karakters voor een optimaal resultaat. Meer kan, maar leidt teveel af. Het doel van de Open Graph omschrijving blijft, dat er zo snel mogelijk naar het betreffende artikel doorgeklikt wordt.
Een Open Graph instellen, doe je eenvoudig binnen ons CMS zo:
----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB? En heb je interesse in ondersteuning van je social media campagnes of wil je een goede, succesvolle website of webshop, gemaakt door een webbureau dat ondernemers echt begrijpt? Dan zijn we volgens ons een prima match. We bespreken graag de mogelijkheden met je. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.