Als je eenmaal besloten hebt om te adverteren op Google wil je natuurlijk dat jouw advertenties zoveel mogelijk op het juiste moment onder de ogen van jouw doelgroep komen. Die advertenties moeten daarvoor zo relevant mogelijk zijn en zo nuttig mogelijk om op door te klikken naar jouw website.
Omdat de manier waarop mensen zoeken continu veranderen en dus ook de zoekwoorden, moeten de advertenties mee veranderen. Om daarop snel en adequaat in te kunnen spelen biedt Google de mogelijkheid van responsieve zoekadvertenties (Responsive Search Ads) aan. Responsieve zoekadvertenties zijn een combinatie van eigen creativiteit en van de opgebouwde intelligentie van de algoritmes van Google (machine learning).
Per juni 2022 zijn responsieve zoekadvertenties de enige type advertenties die Google nog accepteert. Bestaande, statische tekstadvertenties vervallen niet en blijven gewoon actief. Wel adviseert Google om vóór 30 juni 2022 ten minste één responsieve zoekadvertentie in een campagne te plaatsen.
Technisch gezien gaan we van de SKAG (Single Keyword Ad Group)
methode naar de HAGAKURE methode ( Google maakt zelf Adds op basis van AI en machine learning),.
Elk voordeel heeft wel een een nadeel: de online marketeer die alleen op zoekwoorden stuurde heeft minder controle op het optimaliseren van de resultaten. De algoritmes van Google bepalen meer en meer de meest succesvolle zoekwoorden (op basis van de meeste data) en Google zal de tactiek van die algoritmes niet prijsgeven. Beloftes of voorspellingen aan klanten maken over conversiekansen was al lastig, maar wordt dat nu des te meer.
Het nauwlettend monitoren van de resultaten en het bepalen van een juiste biedstrategie bij advertenties (de CPA's) zullen belangrijke kennisvelden van de online marketeer gaan worden. Daarnaast adviseert Google zeker om een dynamische zoekadvertentie in te zetten, die door Google zelf gegenereerd op basis van de content van jouw website. Er blijft dus zeker genoeg werk aan de winkel voor een online marketeer. Maar de afhankelijkhied van Google wordt zeker groter en groter. En adverteerders die vooraf alle uitslagen willen calculeren, zullen er aan moeten gaan wennen wat reactiever te moeten zijn.
Omdat de manier waarop mensen zoeken continu veranderen en dus ook de zoekwoorden, moeten de advertenties mee veranderen. Om daarop snel en adequaat in te kunnen spelen biedt Google de mogelijkheid van responsieve zoekadvertenties (Responsive Search Ads) aan. Responsieve zoekadvertenties zijn een combinatie van eigen creativiteit en van de opgebouwde intelligentie van de algoritmes van Google (machine learning).
Per juni 2022 zijn responsieve zoekadvertenties de enige type advertenties die Google nog accepteert. Bestaande, statische tekstadvertenties vervallen niet en blijven gewoon actief. Wel adviseert Google om vóór 30 juni 2022 ten minste één responsieve zoekadvertentie in een campagne te plaatsen.
Technisch gezien gaan we van de SKAG (Single Keyword Ad Group)
methode naar de HAGAKURE methode ( Google maakt zelf Adds op basis van AI en machine learning),.
Het doel van responsieve zoekadvertenties
Door in advertenties de teksten responsief automatisch door Google te laten aanpassen, hoef je zelf minder advertenties aan te maken en zijn -door een hogere relevantie- de conversiekansen hoger. Het doel van Google is daarbij de vindkwaliteit te verhogen en het werk voor de adverteerder te vergemakkelijken. Haar zoekrobots leren razendsnel en passen de advertenties aan ook nieuwe zoektermen aan. Het resultaat voor Google is navenant: hoe beter, relevanter en nuttiger de zoekresultaten worden, des te meer mensen Google als favoriete zoekmachine (blijven) gebruiken en des te meer adverteerders hun budget op Google inzetten.Elk voordeel heeft wel een een nadeel: de online marketeer die alleen op zoekwoorden stuurde heeft minder controle op het optimaliseren van de resultaten. De algoritmes van Google bepalen meer en meer de meest succesvolle zoekwoorden (op basis van de meeste data) en Google zal de tactiek van die algoritmes niet prijsgeven. Beloftes of voorspellingen aan klanten maken over conversiekansen was al lastig, maar wordt dat nu des te meer.
Het nauwlettend monitoren van de resultaten en het bepalen van een juiste biedstrategie bij advertenties (de CPA's) zullen belangrijke kennisvelden van de online marketeer gaan worden. Daarnaast adviseert Google zeker om een dynamische zoekadvertentie in te zetten, die door Google zelf gegenereerd op basis van de content van jouw website. Er blijft dus zeker genoeg werk aan de winkel voor een online marketeer. Maar de afhankelijkhied van Google wordt zeker groter en groter. En adverteerders die vooraf alle uitslagen willen calculeren, zullen er aan moeten gaan wennen wat reactiever te moeten zijn.
Wat te doen voor responsieve zoekadvertenties
Bepaal vooraf de juiste, vooral brede zoekwoorden en stel daarvoor diverse koppen en beschrijvingen op. Per advertentiecampagne zijn dat• Minimaal 3 en maximaal 15 koppen. Van elk maximaal 30 karakters.
• Minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingsregels. Van elk maximaal 90 karakters.
De voorwaarden voor het opstellen van een juiste landingspagina blijven gewoon hetzelfde (zie ook ons blog over Adverteren op Google met SEA).
Benut de mogelijkheden
Deze ‘slimme’, machine learning opzet van Google biedt adverteerders meer kans op succes. Gebruik alle kansen voor teksten dus maximaal, want Google selecteert telkens per zoekvraag in willekeurige volgorde 3 koppen en 2 beschrijvingen. Google test hiermee de meest succesvolle combinatie, die zo goed mogelijk afgestemd is op de zoektermen van potentiële klanten. Ze lijkt hiermee op de wijze waarop Facebook haar Facebook Smart Ads toepast.Hoe meer en beter de meest veelbelovende tekstcombinatie aansluit bij de zoekopdracht des te groter de kans om door Google ‘beloond’ te worden met een hogere plaatsing en een opvallende, vette bedrukking in het zoekresultaat.
Moet je dan alle huidige beschrijvingen opnieuw bedenken?
Huidige, goed presterende beschrijvingen kunnen gewoon opnieuw toegepast worden. Het doel van deze ontwikkeling is het verhogen van de kwaliteit van de Google resultaten. Goede, lees: relevante beschrijvingen plaatsen worden steeds belangrijker. Het meten van die resultaten wordt daarmee dus ook steeds belangrijker, zodat je de beste teksten kunt bepalen. Hierbij helpen we je graag met onze Google dashboards.Juiste invulling in Google Ads erg belangrijk
Het goed invullen van de juiste koppen en teksten op de juiste posities in Google Ads wordt met deze responsieve zoekadvertenties nóg belangrijker dan het al was. Je kunt, bijvoorbeeld, bepaalde boodschappen die je zelf altijd wilt laten zien ‘vastzetten’ (pinnen) op de posities die door Google worden getoond. Ook de indeling van de koppen op de beschikbare H1 of H2 posities kun je zelf bepalen.De voordelen van responsieve zoekadvertentie (Responsive Search Ads) op een rijtje
- Google test razendsnel de meest succesvolle tekstcombinaties voor je
- Door de instelling van diverse koppen kan de weergave zich aanpassen aan het device: op een desktop komt meer beschrijving dan op een mobiel
- Google verwacht betere resultaten op de doorklikfrequentie, soms tot 15% meer conversie
(De definitie van de klikfrequentie is de verhouding hoe vaak mensen elke keer dat jouw advertentie getoond wordt daadwerkelijk erop doorklikken naar jouw eigen landingspagina). - Je kunt, als je dat wilt, zelf koppen pinnen en op vaste posities laten tonen.
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB? En heb je interesse in een goede, succesvolle website of webshop, gemaakt door een online marketingbureau dat ondernemers echt begrijpt? We bespreken de mogelijkheden graag met je. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.
Benieuwd naar onze cases?