Een aantal goede redenen waarom zoekmachineoptimalisatie (SEO) werkt
Leestijd: 5 minuten
Zoekmachineoptimalisatie, afgekort SEO, verbetert uw online prestaties bij zoekmachines. Als uw website hoog scoort bij zoekmachines als Google of Bling, dan leidt dat tot een hoger aantal bezoekers naar uw site en wellicht nog belangrijker: tot ook de juiste bezoekers.
Marketeers en bedrijfseigenaren van vandaag weten, dat als een website niet goed is geoptimaliseerd, dat het echt een uitdaging wordt om de censuur van Google te passeren en organisch verkeer aan te trekken, zonder daarvoor (duur) te moeten adverteren. Afgezien van het vergroten van het verkeer op uw site, zijn er meer voordelen van SEO, zoals het opbouwen van naamsbekendheid, een betere conversieratio, minder of geen betaalde advertenties plaatsen bij Google en het slim omzeilen van concurrentie.
Graag bespreken we hier een paar redenen waarom uw website een SEO-geoptimaliseerde website moet zijn.
Marketeers en bedrijfseigenaren van vandaag weten, dat als een website niet goed is geoptimaliseerd, dat het echt een uitdaging wordt om de censuur van Google te passeren en organisch verkeer aan te trekken, zonder daarvoor (duur) te moeten adverteren. Afgezien van het vergroten van het verkeer op uw site, zijn er meer voordelen van SEO, zoals het opbouwen van naamsbekendheid, een betere conversieratio, minder of geen betaalde advertenties plaatsen bij Google en het slim omzeilen van concurrentie.
Graag bespreken we hier een paar redenen waarom uw website een SEO-geoptimaliseerde website moet zijn.
Lokale SEO leidt tot meer lokale bezoeken
Als u een bedrijf runt dat gericht is op lokale business, dan is het optimaliseren van uw site voor lokale zoekvragen een cruciale taak. Een groot aantal mensen gebruikt typisch lokale zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden. Meestal typt men de woonplaats in samen met het zoekwoord. Ook oriënteert men zich op Google Maps voor het vinden van locatie, routebeschrijving, openingstijden, enz. Dit soort 'lokaal' zoekgedrag zijn kansen waar je met goede, lokaalgerichte SEO op kunt inspringen.Volgens de resultaten van Google bezoekt/contact 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoeren diezelfde dag nog de gevonden winkel of firma. Als lokale business waardevol is, is het dus erg belangrijk om uw website (ook) te optimaliseren voor juist dit soort lokale zoekopdrachten.
Zoekmachines zijn de primaire bron van webverkeer
Als een gebruiker niet bekend is met uw bedrijf maar wel op zoek is naar een van uw producten of diensten, gebruiken ze een zoekmachine om te helpen deze snel te vinden. De tips van zoekmachines als Google, Yahoo, Bing bepalen zo de mate van verkeer voor uw website.Google bezit ongeveer 75% van de totale zoekmarkt. De meerderheid van de mensen die toegang hebben tot internet bezoekt met haar zoekvraag Google minstens één keer per dag. Haar richtlijnen zijn daarom, of u wil of niet, belangrijk om op te volgen. Zorg dat uw website een zeer vertrouwde, goed ingerichte en actuele informatiebron is voor Google. De kwaliteit van uw SEO zorgt dat u wel of minder bovenaan de zoeklijst komt te staan (de rankingpositie), waardoor u meer of minder organisch verkeer op uw website krijgt dan een ander.
SEO helpt u het juiste imago op te bouwen
Hoe groot of klein een bedrijf ook is, het opbouwen van een positief imago is een noodzakelijke marketingstrategie. Bij een imago gaat het om: hoe handel je én wat vinden anderen daarvan. Hoe positiever dat aansluit op elkaar, des te beter. De website moet maximaal aansluiten bij de behoeften en interesses van het publiek. Goede SEO voorziet hierin. SEO selecteert de juiste zoekwoorden, past deze toe in de website en creeert zo het meest relevante antwoord op de behoefte van het publiek. Zo ontstaat een positief beeld. Voeg zeker ook de objectieve meningen van het publiek hieraan toe zoals reviews en aanbevelingen. Grafisch gezien let u er daarbij op, dat de website ook de juiste look & feel (branding) uitstraalt. Zo krijgt de neutrale bezoeker een helder (online) beeld van uw merk en bedrijf.SEO is minder hands-on dan andere online media
Social media en e-mailmarketing zijn een zeer effectieve manier om leads te genereren, maar het vereist voortdurend inspanning om via deze media bovenaan de gewenste aandacht te blijven. Je moet met updates blijven 'pushen' om ze op de hoogte te houden en ze nieuwe informatie te brengen.Wanneer daarentegen eenmaal een webpagina SEO-geoptimaliseerd is, helpt ze op egen kracht mee om de Google-ranglijst te beklimmen, te reageren op actuele zoekvragen en aan te zetten op conversie. Als je eenmaal de basis hebt gelegd voor een goede SEO-optimalisatie, is het meeste werk gedaan en “doet Google de rest”.
Een goede gebruikerservaring betekent een betere rankingpositie
Een belangrijke rankingfactor bij Google is een goede gebruikerservaring door bezoekers op uw website. Zoekmachines eisen daarvoor nogal wat, zoals bijvoorbeeld een mobielvriendelijk ontwerp, bezoekers die meer tijd op de site nemen, een goede integratie en omschrijving van video's en foto’s, een bezoeker die snel zijn/haar doel vindt en tot conversie overgaat en zo meer. Er zijn goede programma's die dit bezoekersgedrag monitoren en waarop u uw website kunt bijstellen.Een goede gebruikerservaring betekent meer tevreden bezoekers, meer merkloyaliteit, meer vertrouwen en hogere conversiepercentages.
SEO bouwt geloofwaardigheid op en dus vertrouwen
Goede kennis van zaken bepaalt de mate van vertrouwen, die de bezoeker doet overgaan tot de juiste conversie. Een dergelijke autoriteit moet je verdienen door de juiste, relevante en geloofwaardige informatie te verstrekken en natuurlijk door echt te doen wat je online belooft. Qua inhoud en SEO-instellingen vereist het nogal wat discipline, inspanning en toewijding om een website op te bouwen, waarin de klant zijn/haar vertrouwen durft te stellen. Het spreekwoord 'vertrouwen komt te voet en gaat te paard' gaat op internet 100% op. De beloning echter maakt het alle moeite waard: een website waarop bezoekers graag komen en de juiste actie ondernemen en die men graag bij anderen aanbeveelt. Ook Google zal je daarvoor dankbaar zijn en je promoten.Het is eenvoudig om de impact van SEO te meten
Een groot voordeel van SEO is dat u elk aspect van de resultaten ervan kunt meten. In tegenstelling tot traditionele methoden waarbij het zoeken naar de relatie tussen adverterteren en verkoop lastig is, is het heel gemakkelijk om op diverse dashboard-programmatuur de resultaten te zien die u behaalt met uw SEO-inspanningen.Om het organische verkeer, de conversies en statistieken bij te houden, kunt u tools als Google Analytics en Google Search Console gebruiken. Hierdoor kunt u precies evalueren wat werkt - en wat niet- , en wat u kan helpen uw SEO-doel efficiënt te bereiken.
SEO is kosteloos adverteren
Het voordeel van goede SEO is dat je niet over hoeft te gaan om te betalen voor advertentieruimte op zoekmachines, of op andere (offline) platforms en media. Daarbij werken advertentiecampagnes zeer traditioneel: U bepaalt het media waar u uw merk wilt laten verschijnen, of het nu op tv, radiostation, op de pagina van het tijdschrift of de krant is, daarna moet u het bedrijf dat eigenaar is van de media betalen voor plaatsingen. De advertentie loopt een bepaalde tijdsduur en zodra de periode voorbij is, wordt de advertentie niet meer weergegeven en geeft deze geen resultaten meer voor uw bedrijf.Alle resultaatpagina's van de zoekmachines tonen boven- en onderaan de pagina kleine 'advertentie'-tags. Die tags zijn keurig aangeduid als [advertentie]. Deze kleine tags zijn pay-per-click of PPC-advertenties. Ook hier geldt: als de adverteerder stopt om te adverteren verschijnt ze niet meer in de zoekresultaten en stopt de business.
SEO ingestelde websites verdienen daarentegen de aandacht van de doelgroep zonder daarvoor advertentiegeld uit te moeten geven. Bovendien zit er geen eindtermijn aan. Ze stoppen niet en gaan 24/7 voor u door.
Verbeter uw site voor 'mobile-first'
Tegenwoordig browsen bijna alle gebruikers op smartphones, tablets en andere apparaten. Het is dus volkomen logisch dat Google stappen onderneemt om prioriteit te geven aan die pagina's die optimaal toegankelijk zijn op mobiele apparaten.Google heeft de pagina's altijd geïndexeerd op basis van hoe ze op de desktop verschijnen en gebruikt worden. Om gelijke tred te houden met het toenemende aantal mobiele gebruikers is Google begonnen ook de pagina te rangschikken op basis van het beste resultaat voor de mobiele gebruiker. Dit betekent dat, als de site niet goed werkt op mobiel, de positie ervan ook zal lijden in desktopresultaten.
Conclusie
Het verbeteren van een site is een verdienstelijke uitdaging. Het kost zeker tijd en moeite om met SEO de gewenste resultaten te behalen. Maar als u bereid bent hierin te investeren, kunt u met een goed geplande strategie de beste online resultaten behalen. Dit zal helpen uw bedrijf op vele manieren een boost te geven, meer verkeer aan te trekken, uw geloofwaardigheid te vergroten en de online zichtbaarheid te verbeteren.SEO is de beste manier om de algehele ervaring van uw doelgroep met uw merk en bedrijf te verbeteren. Wanneer u de website instelt die deze gebruiksvriendelijker maakt, zal ze het juiste publiek aantrekken. Het is heel eenvoudig om de resultaten van uw site te controleren en te meten. U hoeft zich zo geen zorgen te maken over een verstandige inzet van uw marketingbudget.
Er zijn dus redenen genoeg waarom ook u zoekmachineoptimalisatie nodig heeft om uw doelen te bereiken.