SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands: zoekmachine adverteren. Het betreft een vorm van online marketing waarbij tegen betaling zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken en daarmee omzetgerichte doelen te behalen, zoals een offerteaanvraag of een bestelling. De opzet en de kosten van zo'n advertentiecampagne bepaal je helemaal zelf. Hoewel?
Hoe werkt een advertentiecampagne bij Google (SEA) ?
Als je op internet meteen goed zichtbaar wilt zijn, dan kun je kiezen voor het plaatsen van betaalde advertenties op Google. Je treft dit soort advertenties aan op de 1e pagina’s van een Google zoekresultaat.En met deze 2 zinnen heb je eigenlijk al gelijk een aantal vragen te beantwoorden:
- Hoe snel (en hoe vaak) wil je zichtbaar zijn?
- Hoeveel wil je maximaal betalen voor die advertenties?
- Bij welke keywords/zoekwoorden en zoekresultaten wil je op de 1e pagina’s staan?
Er zijn dus vooraf een paar goede overwegingen te maken, om tot een succesvolle SEA strategie met Google te komen.
Direct goed in beeld met SEA
Een goede strategie vereist eerst het maken van huiswerk.Alles bij Google, dus ook bij SEA start, staat en valt bij het bepalen van de juiste zoekwoorden. Op basis van een doordachte zoekwoordenanalyses zullen we samen een keuze maken welke aanpak het meest rendement, oftewel conversie zal opleveren. We komen met antwoorden op vragen als welke zoekwoorden het meest populair zijn. Welke doelen heb je daarbij? Welke advertentieteksten “scoren” daarbij het beste? Wat ziet je publiek als ze op de advertentie klikken: op welke pagina wil je ze laten komen, de zogeheten landingspagina? Al die zaken stellen we zo optimaal mogelijk voor je in en natuurlijk checken we op basis van de klikresultaten (te zien bijvoorbeeld via Google Analytics) of dit allemaal naar wens werkt.
Met een dergelijke voorbereiding kun je op korte termijn goed in beeld komen bij je doelgroep. De conversiedoelen zijn bij SEA in het algemeen omzetgericht: de SEA campagnes moeten zo snel mogelijk leads verzamelen, offerteaanvragen opleveren of leiden naar directe online verkoop (bij webshops).
Er zijn voor die campagnes verschillende advertentiemethodes, zoals:
- Tekstadvertenties: boven- en onderaan een Google-pagina
- Beeldadvertenties: shopping banners (vaak met prijzen) die doorlinken naar webshops.
- Displayadvertenties, die op websites worden getoond waar jouw publiek is.
En dan de hamvraag: wat gaat dit kosten?
Google kent geen standaard prijzen, maar kosten per klik (CPC) en de hoogte van de kosten per klik is een bijzonder spel, waarbij Google zelf de spelregels bepaalt. Natuurlijk kennen wij als specialist die regels, maar meer dan regelmatig worden diezelfde regels door Google bijgesteld en aangepast. Wil je dus geen grote verrassingen en onverwacht teveel betalen, neem dan een online marketing specialist als ons in de arm, die jou goed en vooral tijdig adviseert over de meest actuele regels en de onkosten. Om nog wat specifieker over deze kosten te zijn: de betalingen doe je direct aan Google en die wil graag dat je maximaal budget inzet. Wel biedt ze de optie hier per periode een bovengrens aan te geven: een budgetplafond per maand, of per week, of zelfs per dag of per doorklik. Is dat plafond eenmaal bereikt, dan stopt de publicatie van je advertentie(s) automatisch. Zo betaal je met SEA alleen wat je zelf wilt en kunt betalen.De hoogte van de kosten per klik is afhankelijk van de Click Through Ratio, de CTR. In goed Nederlands: de klikfrequentie. De definitie van de klikfrequentie is de verhouding hoe vaak mensen elke keer dat jouw advertentie getoond wordt daadwerkelijk erop doorklikken naar jouw eigen landingspagina. Bij veel advertenties is dat gemiddeld niet hoger dan 2% op elke 100 vertoningen. De klikfrequentie is dus sterk afhankelijk van de juiste zoekwoorden en de juiste advertenties. Deze klikfrequentie monitoren we zeer nauwkeurig. Want de prijs ervan wordt bepaald door de populariteit ervan: ook anderen bieden op dezelfde zoekwoorden. SEA is een soort veiling, gespeeld met dagbudgetten. De dagprijs per CPC wordt bepaald door het aantal bezoekers die een bepaald zoekwoord gebruiken, door het aantal adverteerders die datzelfde zoekwoord dus interessant vinden én door de algoritmen van Google. Deze slimme algoritmen bepalen razendsnel of jouw advertentie relevant is voor het zoekwoord, of de klikfrequentie naar verwachting scoort en of de ervaring van de bezoeker op jouw landingpagina succesvol is (hoe lang men op deze pagina blijft en/of men hierop een transactie doet).
De populariteit van het zoekwoord, het aantal adverteerders en de Google algoritmes bepalen dus de prijs en het succes van een SEA-strategie. De vraag op “WAT KOST ADVERTEREN in GOOGLE ADWORDS (SEA)” is hierdoor niet eenvoudig te beantwoorden. Het is geen strategie die je compleet zelf bepaalt. Externe factoren binnen Google en de markt spelen een rol.
Het is te vergelijken als bij een theater. Gaat iemand voor in de zaal opstaan om zich zichtbaarder dan anderen te maken, dan zal iedereen die erachter zit vroeg of laat ook moeten opstaan, tenminste: áls je met het SEA-spel mee wilt doen. Om het verloop van deze “veiling” en dus de kosten op de voet te volgen beschikken wij over allerlei meetinstrumenten, zoals SERanking en Hotjar.
De kosten per conversie
Een andere berekening voor de advertentiekosten die je aan Google wilt besteden is de CPA: costs per acquisition of, in het Nederlands: kosten per conversie. Deze richt zich op de conversiewaarde van een klik. Hierbij stel je jezelf de vraag: wat is de conversie via Google mij als onderneming waard? Wat is mijn scoringskans op omzet bij een gerichte aanvraag via Google? Wat mag een lead via Google mij kosten ten opzichte van een lead via telefonische acquisitie, mail of andere verkoopmiddelen?Bij elke onderneming is die conversie-berekening anders. Verkoop je taarten, dan mag een aanvraag misschien maar 0,50 euro per bestelde taart kosten. Verkoop je een dienst als bedrijfsincasso inclusief een gemiddeld 3 jarig contract dan kan zo’n lead misschien wel meer dan honderd euro waard zijn.
Als adviseur zullen we je bij de antwoorden op deze overwegingen begeleiden en met een plan van aanpak komen die gebaseerd is op kosten per conversie.
We richten ons daarbij niet alleen daarbij op de meest populaire woorden, maar ook op woorden die lager in de ranking staan, dus veelal goedkoper zijn, en een zeer specifieke bestemming hebben voor bezoekers, die supergericht op zoek zijn en bijvoorbeeld bepaalde vakterminologie daarvoor niet schuwen. Deze doelgroep is misschien een stuk minder in aantal, maar wellicht meer relevant en commercieel interessant om op te richten met een SEA campagne.
Optimaal resultaat behalen we samen en meten we!
Natuurlijk willen we voor jou, als ondernemer en marketier het optimale resultaat bereiken met SEA. Met alle benoemde spelregels begrijp je dat een succesvolle SEA een strategie op maat nodig heeft. Laat je dus goed adviseren wat voor jou het beste werkt en bovenal: blijf de campagnes berekenend volgen. Stel je steeds de vraag: is de conversie van je campagne in verhouding tot je doelstellingen? Zijn de transacties die het oplevert de investering waard? Wat doen de concurrenten? Moet ik de strategie daarop bijstellen?We helpen je bij het beantwoorden van die vragen en om het overzicht te behouden.
Wil je starten met SEA, dan hebben we vooraf wel al een aantal overwegingen voor je:
1. Wil je vertrouwen opbouwen in je markt, dan is naast het conversie-, omzetgerichte SEA ook SEO essentieel.
2. Hoe snel wil je concrete conversie via Google; hoeveel tijd heb je? Heb je meer tijd, dan is SEO een optie. Is de online omzet nu nodig, dan kun je zeker SEA toepassen. Blijf (met onze hulp) deze korte termijnresultaten zeer goed monitoren.
3. Bij welke specifieke doelgroep willen we maximale conversie behalen?
4. Stel je Google dashboard dus zeer goed in. En koers op data, data en nog eens data. Voorkom emotie.
Ook goede vindresultaten met andere zoekmachines dan Google?
Om op internet snel zichtbaar te worden, behandelen we in deze blog het adverteren op Google. Natuurlijk liggen er ook commerciële kansen met adverteren op de 2e zoekmachine van internet: YouTube. YouTube is ongekend populair, maar kent haar eigen spelregels voor adverteerders. Adverteren op YouTube is een bijzonder vakgebied, waarover we je graag adviseren. Want hoe dan ook, we zijn een online marketingbureau die ondernemers als jij extra zichtbaar wil maken én houden.----
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB? En heb je interesse in een goede, succesvolle website of webshop, gemaakt door een internetbureau dat ondernemers echt begrijpt? Dan zijn we volgens ons een prima match. We bespreken graag de mogelijkheden met je. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.
Benieuwd naar onze cases?