Naast het ontwerp van een eigen beeldmerk is de keuze voor een goed lettertype een net zo belangrijk onderdeel van je huisstijl. Er zijn duizenden letter fonts en de meesten zijn goed doordacht en mooi op haar eigen wijze. Een goed letter font is een lettertype dat jouw bedrijfsnaam goed communiceert, de juiste uitstraling heeft en de juiste associatie oproept. Een lettertype, dat staat waar jouw bedrijf voor staat, dat goed toepasbaar is op al jouw drukwerk en dat zeker ook online goed bruikbaar is, in het groot én in het klein. Dit laatste is meer en meer belangrijk, zeker voor allerlei mobiele toepassingen.  Let bij de keuze ook op welke positie je als (groot of klein) merk tussen de concurrentie wilt innemen. Je wilt binnen dezelfde doelgroep onderscheidend zijn en toch ook voldoen aan de verwachtingen. Een mooie uitdaging voor de vormgeving van jouw logo en dus ook voor de keuze van een onderscheidend letter font.

Fonts voor logo en algemene teksten

Het lettertype van je logo hoeft zeker niet óók het lettertype voor je drukwerk te zijn. Daar gelden weer andere grafische richtlijnen voor, zoals: welk type is goed leesbaar voor alle soorten print- toepassingen? Op A4 formaat, op billboards en op kleine labeltjes. Is het lettertype beschikbaar in MS en op de Mac en is het daardoor voor iedereen handig en goed bruikbaar? Er zijn dus veel praktische gebruikerscondities waaraan een lettertype moet voldoen.
En naast de keuze voor drukwerk, bekijk je natuurlijk ook welk lettertype je voor de algemene teksten online gebruikt. Sterker: Google heeft een select aantal Google fonts bepaald dat zij toestaat in websites. Staat jouw gekozen letter font daar niet bij, dan kiest Google wel voor jou welk lettertype online getoond wordt. 
Voor de keuze van een letter font voor drukwerk en online gebruik moet je dus wat praktischer te werk gaan.
Maar voor een logo kies je -als eerder gezegd- juist voor een meer uitzonderlijk lettertype met daardoor een eigen karakter met de juiste associatie. Walt Disney koos heel bewust voor een bijzonder type letterfont dat helemaal aansluit bij haar cartoon-producties en dat iedereen, mede door die associatie, haar meteen herkent, wat je ook in het lettertype schrijft:
     
En ook Heineken had zijn eigen letterfont-ideeën over haar logo, met een herkenbaar resultaat:
  

En als we toch met letterfonts van grote merken bezig zijn:


De keuze in letter fonts is letterlijk reuze. Ga er dus maar aan staan als bedrijf en als ontwerper. Welke kies je?
Hoe dan ook, kies bewust. Dat daarbij tijden veranderen en bedrijven daarin mee moeten bewijst dat Apple in 2017 besloot wereldwijd over te stappen van het smallere letterfont Myriad naar een ander redelijk algemeen lettertype, genaamd San Fransisco, dat met name op kleinere apparaten beter leesbaar is.
Heb je eenmaal een geschikt lettertype gevonden? Leg dan vast wanneer je de aanwezige varianten zoals bold of italic gebruikt, wanneer je welke lettergrote toepast en welke soort tekst bij welke lettertype past. Dit vereist nogal de nodige discipline, vooral bij grotere bedrijven die dit vastleggen in een huisstijlhandboek, maar het loont. Het geeft een bedrijf en haar merk een uniforme, herkenbare en vooral juiste uitstraling.

Welke soorten lettertypes zijn er?

Er zijn in grote lijnen zo’n 6 soorten categorieën lettertypes. Elk type heeft zijn eigen karakter.
Serif: lettertypes met een schreef. Qua uitstraling klassiek, conservatief, verfijnd, traditioneel.
Sans-Serif: lettertypes zonder schreef. De uitstraling is zakelijk, modern, clean en strak.
Slab Serifs: een broertje van de Serif. Slab Serifs zijn wat rustieker en ruwer dan Serifs. Voor een mannelijke en bijna vintage uitstraling.
Script: sierlijke lettertypes. De uitstraling is vrouwelijk, elegant en verfijnd.
Handwritten: handgeschreven lettertypes. De uitstraling is persoonlijk, benaderbaar en informeel.
Display: de wat meer recht toe recht aan lettertypes. Vooral bedoeld voor het wat grotere, reclame-achtige werk, voor koppen en titels.

lettertypes
Als je er eenmaal uit bent wat voor soort lettertype je wilt voor je logo, dan wordt het tijd om na te denken over de dikte van je lettertype. Een vet lettertype staat krachtig, maar een dun lettertype is modern en clean. Naast de uitstraling van de dikte van het lettertype moet je ook nadenken over de technische aspecten. Is een super vet lettertype nog wel leesbaar als het verkleind wordt? Is een dun lettertype nog wel zichtbaar op een visitekaartje?  Het zijn allemaal details die je vooraf in de keuze van je lettertype meeneemt, om achteraf problemen te voorkomen.

Fonts combineren

Je hebt een font gekozen, maar je wilt voor een logo dit combineren met een ander lettertype. Je hebt bijvoorbeeld een bedrijfsnaam, maar je wilt je slogan aan toevoegen. Gebruik dan nooit meer dan 2 verschillende lettertypes. Een wijze van visuele hiërarchie is belangrijk. Voor je bedrijfsnaam gebruik je een opvallend lettertype. Voor de andere tekst die je wilt toevoegen, zoals een slogan, diensten of andere payoff kun je het beste kiezen voor praktisch leesbare serifs en sans-serifs. Hoewel het logo een font-combinatie is, zal hierdoor de kijker toch automatisch zien wat hoofd- en bijzaak is.
Kies je voor een logo met een origineel grafisch element, een beeldmerk zoals we dat noemen? Bijvoorbeeld de tekst Heineken in combinatie met de rode ster? Of Amazon met de smile? Dan is het een must om te kijken of je lettertype past bij het beeldmerk. Heineken heeft daarbij de lachende ‘e’ geïntroduceerd. Het grafische element moet een eenheid vormen met het lettertype. Amazon heeft op deze wijze fraai de A tot en met Z verbonden. 
Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen grafische element te gebruiken, maar het bij tekst alleen te houden: een woordmerk. Een bekend voorbeeld van een woordmerk is het Google-logo (waarop overigens door Google zelf naar hartenlust diverse thema-variaties worden losgelaten. Maar daarvoor ben je dan ook een wereld-merk).

Technische aspecten  van een letterfont

Om problemen te voorkomen, is het goed om ook de technische aspecten in de gaten te houden. Let op de leesbaarheid van het lettertype als het heel groot of juist heel klein wordt afgedrukt. Het gebruik van de juiste witruimte rondom de letters is daarvoor ook bepalend. Test ook het lettertype op verschillende soorten gekleurde achtergrond. Bekijk de versie in diapositief gebruik ervan: hoe het logo er uit ziet in geheel zwart en/of in geheel wit. Soms blijkt het lettertype dan toch minder goed leesbaar, loopt het dicht, zoals dat heet, of verzwakt het qua uitstraling. Een goede ontwerper heeft al dit soort consequenties vooraf goed onderzocht.  
Let er tenslotte op dat je gekozen font niet lijkt op dat van een bekend merk. Gebruik je een font dat lijkt op bijvoorbeeld dat van grote Amerikaanse merken dan kan dit serieuze problemen opleveren. 
Het is dus heel belangrijk om een font te kiezen welke bij jouw merk past. Het draagt namelijk sterk bij aan wat jij als merk wilt uitstralen, misschien nog wel meer dan het logo! Uitstraling, vorm en doelmatig gebruik ervan zijn wezenlijk belangrijk bij het kiezen ervan. Laat je goed adviseren en maak daarbij gebruik van de grafische letterfont-professionals bij I-tee Media Solutions.

---
Onze designers zijn gepokt en gemazeld als gaat om het kiezen van de juiste lettertypes en om ze te verwerken tot een onderscheidende vormgeving. Zo ontstaat een passend logo en een herkenbare huisstijl met letterfonts, die toegepast kunnen worden in alle soorten media, online en offline. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd naar onze cases?

Onze cases bewijzen wat we zeggen. Klik hier