Net als een boek heeft een website een soort inhoudsopgave nodig. Meestal biedt het navigatiemenu een leidraad. Maar een actuele website omvat vaak meer pagina's dan het menu toont. Het is daarom handig om zelf zo'n overzicht, een sitemap, te hebben met hoe de websitestructuur is opgebouwd en wat waar staat. Maar daarnaast is er ook een speciale sitemap nodig, die Google laat weten hoe de site is opgebouwd en welke pagina’s ze moet kennen. Zo'n speciale sitemap heet een XML sitemap. Hoe groter de website des te belangrijker het is om een dergelijke sitemap regelmatig te updaten, te genereren én aan te melden bij Google. Waarom, wanneer en hoe je een XML sitemap aanmeldt? Dat beschrijven we in dit artikel.
Google houdt van een XML sitemap
Als je een website hebt of maakt, dan wil je overzicht hebben hoe deze is opgebouwd met alle hoofdpagina’s, subpagina’s, landing pagina's en blogs en hoe de onderlinge verbanden zijn.Nieuwe pagina’s en interne linken kunnen aan de hand van zo’n overzicht op een logische positie geplaatst worden. Sommige webmasters onthouden de structuur gewoon, anderen wijden er, ook als service voor hun bezoekers, een webpagina aan (een HTML sitemap), weer anderen houden een dergelijke sitemap handmatig in Excel bij en nog weer anderen gebruiken hier speciale, betaalde software voor als Yoast.
Hoe dan ook, hoe beter je pagina’s ingedeeld en gecategoriseerd zijn, des te optimaler werken de zoekmachines van Google voor jou. Want Google houdt van logica. Google wil graag een voor haar goede sitemap, dat wil zeggen “op haar manier” genoteerd, om de juiste prioriteiten te geven aan de vertoning van de zoekresultaten. Google wil daarvoor een XML sitemap.
Een goede XML sitemap omvat niet alleen die pagina’s die in de zoekresultaten moeten komen, maar ook de meest recent aangebrachte wijzigingen én de relevante afbeeldingen en video’s. Het betreft dus meer dan een eenvoudig overzichtje als onderin de footer van je website of een eerder genoemde HTML-pagina. Je maakt zélf zo'n XML sitemap aan en moet zélf Google hiervan op de hoogte brengen, door regelmatig een update van deze XML sitemap zélf bij haar aan te melden. Best wel een klusje, maar het loont. Je weet dan zeker dat al jouw werk om pagina's en blogs te plaatsen daadwerkelijk en snel door Google worden opgepikt.
Wanneer meld je een XML sitemap aan?
1. Als er een nieuwe website live gaat
Wanneer een nieuwe website live gaat, wil je dat Google haar zo snel mogelijk indexeert. Met het aanmelden van een XML sitemap versnel je aanmerkelijk dat Google start met het indexeren van je pagina’s en opneemt in haar zoekresultaten. Anders kan dat namelijk nog best een paar weken of langer duren.
2. Als de website regelmatig uitgebreid wordt, bijvoorbeeld met productpagina’s of blogs.
Niet alle nieuwe of geupdate pagina’s worden meteen gescrawld door Google. Sterker: Google kan soms zelfs een beetje verdwalen bij het in kaart brengen van jouw website en dat heeft negatieve invloed op het tonen ervan bij de zoekresultaten. Met een recent aangemelde XML sitemap weet je zeker dat Google alle belangrijke pagina’s meeneemt, ook de nieuwe.
Het regelmatig aanmelden van je XML sitemap verhoogt de zoekmachine-optimalisatie. Heb je een actieve webshop dan moet je dit echt een paar keer per jaar doen.
Waar meld je de XML sitemap aan?
Je XML sitemap plaats je in de root van je website. Daarna meld je haar aan bij de Google Search Console van je website.Het toevoegen van een XML sitemap aan Google Search Console:

Natuurlijk houden we voor onze klanten het regelmatig verversen en aanmelden van de XML sitemap bij, zeker als we veel aanpassingen of aanvullingen zijn op hun website. Dat 'technisch onderhoud' aan een website gebeurt bij ons achter de schermen. Wij zelf noemen dit het werken onder de motorkap van de website. Klanten merken dit niet, maar hun zoekresultaten profiteren er wel degelijk van, want Google waardeert een goede, actuele XML sitemap.
Ben je een ambitieuze ondernemer in het MKB en wil je meer weten XML sitemaps of over online marketing in het algemeen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij begrijpen ondernemers en gaan graag het gesprek aan. Neem gewoon vrijblijvend contact met ons op.